




The Chilean Pavilion at the 16th Venice Architecture Biennale
At the centre of Sala dell’Isoloto stands a large-scale model of a building made of rammed earth. On closer examination, the 60 pieces that comprise the building’s oval shape appear less to be made of earth than carved from it. Layers of soil with slight variations in colour and texture recall that it is land what is at stake at the Chilean Pavilion. The layering of the pavilion’s pieces is the footprint of an artisanal process of production by which a fragile, discrete material—soil, bare earth—is transformed into a stable, monolithic
object. Simultaneously heavy and fragile,
these objects are in turn symbolic fragments of another transmutation: one by which slum dwellers were transformed into property owners in an event at Chile’s National Stadium, and one by which a city that grew unplanned becomes visible and fixed in a plan, that of a building able to narrate its own history.
The critical reconstruction of the Stadium’s floor plan as a building that renders an image of the city is at the core of the curatorial vision. Each piece of the Stadium is a fragment of the city materialised in layers of earth, its top imprinted with the urban fabric of the neighbourhood it belongs to. The pavilion’s narrative is articulated around it in four other moments: “the event,” “the islands,” “the horizon,” and “the city.”
Pabellón de Chile en la décimo sexta Bienal de Arquitectura de Venecia
Al centro de Sala dell’Isoloto se ubica un modelo a gran escala de un edificio hecho de tierra apisonada. Tras un examen más minucioso, las sesenta piezas que componen la forma ovalada del edificio ya no parecen hechas de tierra, sino más bien talladas en ella. Las distintas capas con ligeras variaciones de color y textura nos recuerdan que es el suelo lo que está en juego en el Pabellón de Chile. La estratificación de las piezas del pabellón es la huella de un proceso artesanal de producción mediante el cual un material frágil y discreto —el suelo, la tierra desnuda— se transforma en un objeto estable y monolítico. Simultáneamente
pesados y frágiles, estos objetos son a la vez fragmentos simbólicos de otra transmutación: aquella mediante la cual los habitantes de poblaciones se transformaron en propietarios en un evento en el Estadio Nacional de Chile, y aquella según la cual una ciudad con un crecimiento no planificado se vuelve visible y fija en una planta, la de un edificio capaz de narrar su propia historia.
Lo que está al centro de la visión curatorial es la reconstrucción crítica de la planta del estadio como un edificio que representa la imagen de la ciudad. Cada pieza del estadio es un fragmento de ella, materializado en capas de tierra apisonada, su cara superior impresa con el tejido urbano del barrio al que pertenece. La narrativa del pabellón se articula a su alrededor en otros cuatro momentos: ‘el evento’, ‘las islas’, ‘el horizonte’ y ‘la ciudad’.